Yin yoga

Er zijn veel vormen van yoga die aangeboden worden in de wereld van yoga. Een aantal traditionele vormen zoals Hatha yoga, Iyengar yoga en Asthanga yoga zijn vrij actieve vormen en met name gericht op de yang energie ( yang energie kun je zien als de actie, de beweging,  de mannelijke energie, het meer oppervlakkige en vol enthousiasme) in ons lichaam en richt zich meer op de spieren in ons lichaam. Natuurlijk worden hier ook andere delen van het lichaam in meegenomen, echter het accent ligt op de kracht en de actie. Met Yinyoga richt je je aandacht op de ontspanning van je spieren en op het dieper gelegen bindweefsel. 

In ons lichaam hebben we verschillende structuren die samen ons fysieke lichaam vormen. Zoals botten, spieren, ligamenten, kapsels, bindweefsel, bloedvaten en organen. In de actieve yogavormen richten we ons met name op de spieren, het verlengen hiervan en het versterken hiervan. Dit heeft tevens ook  een positieve invloed op de ligamenten, kapsels en botten als op de bloedvaten en de organen.

Bij Yinyoga wordt de aandacht veel meer gericht op het bindweefsel. Bindweefsel is een structuur die in het hele lichaam te vinden is en alle delen van het lichaam met elkaar verbindt. Iedere spier bestaat uit verschillende spierdelen met om ieder deel een fascie( een bindweefselstructuur).

Wanneer we lichamelijke klachten hebben of ouder worden kan dit bindweefsel stugger worden, uitdrogen waardoor het minder flexibel en soepel is.

Yinyoga is een vorm waarbij iedere houding 3-5 minuten aangehouden wordt zodat het bindweefsel langzaam wordt opgerekt en beter gehydrateerd wordt. Hierbij worden  spieren opgerekt, maar ook ontspannen.

Een ander bijkomend voordeel is dat in de Yin houdingen de meridianen in het lichaam ondersteund worden. De energie kan er op deze manier beter doorheen stromen wat een positief effect heeft op het totale welzijn. Je voelt je fitter, emotioneel, stabieler en de organen worden ondersteund.

Door het langer aanhouden van een Yin houding, die vrijwel allemaal zittend of liggend worden uitgevoerd krijg je de ruimte om naar binnen te keren, zodat je ruimte maakt in je hoofd, je hart en je lichaam. En nog meer kunt gaan voelen wat er in je lichaam gebeurt, welke signalen worden gegeven en wat dit je te zeggen heeft. Met andere woorden, je kunt echt gaan voelen wat zich in je lichaam afspeelt.

Iedere yogavorm kun je zien als een meditatie in beweging, bij Yinyoga gaat dit nog sneller en eenvoudiger doordat je 3-5 minuten in een houding blijft. Je hebt de ruimte om bepaalde sensaties, gevoelens en gedachten te observeren.

Juist door de rustige vorm van Yinyoga is deze uitermate geschikt voor mensen die een lichamelijke beperking hebben, fysieke klachten hebben of gewoon behoefte hebben aan een rustige vorm van yoga.

Ben je nieuwsgierig geworden en benieuwd wat deze mooie vorm van yoga voor jou kan doen kom dan voor een proefles.

Informatie yinyoga

De lessen duren 1,5 uur en worden gegeven op Kennemersingel 17, 1815GW in Alkmaar.

Het is prettig om makkelijk zittende kleding te dragen, bv een joggingbroek of legging met een T-shirt.

Lestijden

dinsdag:

  • 20.30 – 22.00 uur

woensdag:

  • 10.00 -11.30 uur
  • 20.30 – 22.00 uur

donderdag:

  • 10.00 -11.30 uur

zaterdag:

  • 9.00 -10.30 uur

zondag

  • 9.00 – 10.30 uur ( vanaf zondag 24 maart)

 

Prijzen

Yinyoga
De kosten zijn 120 euro voor 10 lessen, deze zijn 12 weken geldig.
Een losse les kost 14 euro. De kosten voor een proefles zijn 7,50 euro.

Voor studenten zijn de kosten 90 euro voor 10 lessen, deze zijn 12 weken geldig.
Een losse les kost 11 euro. De kosten voor een proefles zijn 7,50 euro.

Individuele lessen zijn ook mogelijk, het tarief hiervoor is 60 euro per uur.

Meer informatie

Voor informatie kun je bellen naar Wendy Jurgens, 06-22395138 of mailen naar info@deyogawereld.nl